In evlavia crestina din Rasarit, cinstirea sfintelor moaste are un loc deosebit de insemnat. Toti sfintii, adunati in jurul lui Dumnezeu, alcatuiesc impreuna desavirsirea vie a Bisericii, scara intre pamint si cer, intarita pentru totdeauna ca dovada de mintuire. Prezenta binecuvintata a sfintilor se manifesta in Biserica nu numai prin imaginile lor sacre, cunoscuta din icoane, ci si prin sfintele lor moaste, ramasitele pamintesti ale petrecerii lor duhovnicesti in aceasta lume.
Dumnezeu acorda sfintilor, care au devenit hristosi in Hristos, dupa ce ei au trecut la cele vesnice, puterea de a transmite si a implini voia Sa, printr-un ajutor activ, vazut sau nevazut, pe care ei il incredinteaza tuturor drept credinciosilor crestini.
Se poate spune, fara exagerare, ca sfintii traiesc in Biserica, manifestindu-se prin acte de ordin religios, prin care se intretine si se extinde lucrarea tainca a indumnezeirii si prin care lantul de aur al desavirsirii in Hristos nu se rupe pina la <<sfirsitul veacului>> (Matei XXVIII, 20). In cazul sfintelor moaste, accentul se pune mai ales pe un anumit fel al manifestarii puterii divine, prin care se releva, sub forma unor semne dumnezeiesti, pastrarea in nestricaciune a osemintelor alesilor Domnului, constituind o marturie evidenta a dumnezeirii Mintuitorului nostru Iisus Hristos. Pentru evlavie ortodoxa, in aratarea puterii lui Dumnezeu, prin sfintele moaste se cuprinde un sens particular, pe care se cuvine sa-l cunoastem, pentru a ne pregati cu vrednicie in ce priveste cinstirea dupa cuviinta a sfintilor si a urmelor pe care ei le-au lasat pe pamint.
1. Iisus Hristos, izvorul sfinteniei de care se invrednicesc sfintele moaste.
Cultul sfintilor, privit in general, e un omagiu adus lui Dumnezeu prin alesii
Lui, lui Dumnezeu care este <<minunat intru sfintii Sai>> (Psalmul
LXVII, 36). Acest cult consta in cinstirea, invocarea si imitarea sfintilor. El
nu este un cult de adorare, ci de venerare. El nu inlatura si nici nu
micsoreaza cu nimic cultul lui Dumnezeu, ci dimpotriva, in impodobeste, il
ilustreza si il intareste, socotind mai bine in evidenta rolul Mintuitorului de
unic mijlocitor si unic sfintitor al fapturii zidite.
Sfintenia de care se bucura alesii Domnului nu poate sa fie inteleasa
facindu-se abstractie de sfintenia lui Hristos insusi, ci numai prin
participare la aceasta demnitate, privita deci ca revarsare a sfinteniei celei
una a lui Hristos in sfintii cei multi ai Bisericii. Sfintii sint madularele
lui Hristos indumnezeite, ajungind, in cursul vietii lor pamintesti, camari si
locasuri curate ale lui Dumnezeu. Crestinii cinstesc in sfinti pe prietenii lui
Hristos, pe fiii si mostenitorii lui Dumnezeu: <<Toti citi l-au primit
le-a dat putere sa ajunga copii ai lui Dumnezeu>> (Ioan I, 12)
<<Incit nu mai sint robi ci fii>> (Gal. IV, 7) <<Dar daca
sint fii sint si mostenitori, mostenitori al lui Dumnezeu, si
impreuna-mostenitori ai lui Hristos>> (Tom. VIII, 17).
Salasluirea lui Hristos in sfinti nu priveste numai sufletul acestora, ci si
trupul lor. E adevarat ca nu trupul, ci duhul nostru are capacitatea de a
cunoaste pe Dumnezeu in descoperirea Sa. De aceea zice Sfintul Pavel:
<<Duhul insusi marturiseste impreuna cu duhul nostru ca sintem fii ai lui
Dumnezeu>> (Rom. VIII, 16). Se cuvine insa a preciza faptul ca
<<locul>> specific al receptarii prezentei divine in om nu este
sufletul sau duhul in independenta lui in raport cu trupul, ci duhul legat de
trup, adica inima. <<Iubirea lui Dumnezeu s-a varsat in inimile noastre,
prin Duhul Sfint, cel daruit noua>> (Rom. V, 5), ne spune Sfintul Apostol
Pavel. Inima fiind locul in care umanul primeste harul divin trupul insusi
devine un locas al Sfintului Duh: <<Nu stiti ca trupul vostru este templu
al Duhului Sfint care este in voi si pe care il aveti de la Dumnezeu?>>
(I Cor, VI, 19). Avind pe Duhul Sfint lucrator in trup sfintii devin cu
adevarat <<temple ale lui Dumnezeu>> (I Cor. III, 16), camari si
lacasuri ale lui Hristos, pentru ca Dumnezeu salasluieste in ei si ramine in ei
vesnic. Sint tocmai ceea ce spune Sfintul Apostol Pavel, definind templul lui
Dumnezeu din om: <<Noi sintem templu al Dumnezeului celui viu, precum
Dumnezeu a zis ca : Voi locui in ei si voi umbla si voi fi Dumnezeul lor>>
(II Cor. VI, 16).
Iisus Hristos Mintuitorul, care-si afla locas in trupurile sfintilor, nu le
paraseste pe acestea nici dupa moarte. Printr-o iconomie dumnezeiasca, puterile
sufletului care au cunoscut pe Domnul in actul maritei Sale invieri, precum si
harul mintuitor isi prelungesc lucrarea lor in trup, trecind peste hotarele
mortii. Osemintele sfintilor ramin, cum zice Sfintul Ioan Damaschinul,
<<temple insufletite ale lui Dumnezeu>> (Dogmatica, trad. rom.
Bucuresti, 1943, p. 327).
E vorba despre un aspect deosebit al iconomiei divine, pe care il constituie
coborirea Domnului cu sufletul in iad dupa ingroparea cu trupul, in imparatia
mortii, cu scopul de a-i nimici temeliile si de a impartasi duhurilor ce se
gasesc in intuneric taria si lumina vietii noi.
Astfel se explica faptul ca, in vremea acestei lucrari dumnezeiesti,
<<mormintele s-au deschis si multe trupuri ale sfintilor adormiti s-au
sculat. (Matei XXVII, 52). In Iisus Hristos, biruitorul mortii, vasele care au
purtat, in viata, slava sfinteniei nu sint nimicite. Dimpotriva, Dumnezeu,
pregateste, pentru orice sfint darurirea unei recompense anuntata de profetul
Isaia cu aceste cuvinte: <<El (Domnul) va ingrasa oasele tale si vei fi
ca o gradina adapata, ca un izvor de apa vie, care nu seaca niciodata>> (LVIII,
11). Referirea la <<oase>> priveste trecerea sfintilor, intru
adormire, la cele vesnice, potrivit unui verset explicit: <<Oasele celor
doisprezece profeti infloresc in mormintele lor>>, cum se spune in
intelepciunea lui, Sirah (XLIX, 11). Astfel, pastrarea oaselor in mormint are
si o semnificatie spirituala, exprimind ideea unei supravietuiri personale dupa
moarte. In acest sens scrie si psalmistul cu privire la cei drepti:
<<Domnul pazeste oasele lor, nici unul din ele nu se va zdrobi>>
(Psalmul XXXIII, 19).
O putere nevazuta se manifesta in osemintele sfintilor pe care Domnul le are in
pavaza Sa. Dupa trecerea din aceasta viata, trupurile sfintilor ramin ca niste
boabe de griu, in vremea iernii in pamint, traind o viata ascunsa, necunoscuta
de simturile noastre. Ele ne arata ca intruparea Fiului lui Dumnezeu a deschis
fapturii noastre paminstesti, insasi, o cale pentru a se ridica, umplindu-se si
de puterea invierii, la nestricaciune si marire. Asadar, Iisus isi imprima
chipul in sfinti (Galateni IV, 19), traind in ei (Galateni II, 20), si,
intrucit <<in El locuieste trupeste toata plinatatea Dumnezeirii>>
(Coloseni II, 9), printr-o oarecare imitatie a acestui mister divin, tot El
salasluieste chiar <<trupeste>> in alesii Sai, nedespartindu-se de
osemnitele lor dupa moarte. In acest sens, moastele sfintilor sint, cum zice de
asemenea Ioan Damaschinul, <<izvoare mintuitoare>> (Dogmatica, p.
328).
2. Sfintele moaste, dovezi ale nemuririi sufletului si ale invierii de obste.
Cind Iisus Hristos salasluieste, prin credinta, in inima noastra. El revarsa in
trupul nostru omenesc, curatit si sfintit printr-o noua legatura cu Dumnezeu,
puterea invierii Sale, care biruie si ne patrunde fiinta intreaga
<<Cititi in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati imbracat>>
(Gal.III, 27), ne invata Sfintul Apostol Pavel. Marturii in lume ale prezentei
lui Hristos, care si-a inscris cu marire numele in sfintii sai, moastele sint,
deopotriva, dovezi ale nemuririi sufletului si prefiguratii ale vietii vesnice.
Puterea lui Hristos e incoruptibila, iar acolo unde <<locuieste puterea
lui Hristos ((II Cor. XII, 9) sau in cei <<care sint ai lui Hristos
Iisus>> (Gal. V, 24) ea impartaseste incoruptibilitatea chiar si
trupurilor <<adormite>>. E vorba de o interventie divina care se
savirseste cu scopul de a ne convinge de adevarul pastrarii sufletului intre
nemurire si al invierii aduse in lume de catre Hristos. Din faptul ca nu toate
trupurile sfintilor care au murit savirsesc minuni, caci nu toate se bucura de
aceasta <<prima inviere>> (Apoc. XX, 6), putem deduce ca
incoruptibilitatea nu constituie o rasplata pentru vrednicia alesilor lui
Hristos, care la <<<a doua inviere>> se vor incarca toti de
slava vesnica. Este insa, mai presus de orice, un indiciu dumnezeiesc care ne
aprinde si ne sustine credinta in continuarea vietii noastre spirituale de pe
pamint in existenta vesnica.
Sfinta Evanghelie in relatarea invierii lui Hristos, noteaza, printre altele,
aceste imprejurari: ca piatra mormintului a fost ridicata de un inger, a carui
coborire din cer a fost insotita de un cutremur, ca femeile mironosite au gasit
mormintul gol, ca Petru si apoi Ioan, privind in mormint <<au vazut
giulgiurile singure zacind>> (Luca XXIV, 12). Mahrama insa, care fusese
pe capul Mintuitorului, se gasea si ea infasurata la o parte intr-un loc (Ioan
XX, 6-7). Giulgiul si mahrame, deci sint marturii ale invierii lui Hristos (Cf.
Ioan XX, 8). Noi le mai avem astazi. In concret, ca dovezi ale invierii dar, in
schimbul lor, avem sfintele moaste. Asa cum giulgiu si mahrama au ramas intacte
si impaturite cu rinduiala, tot la fel si osemintele sfintilor, vesminte ale
sufletelor nemuritoare, in urma desfacerii tainice dintre suflet si trup, au
ramas incoruptibile, fara sa fie supuse destramarii materiale. Dupa cum
giulgiurile Mintuitorului vestesc invierea, tot la fel si sfintele moaste ne
garanteaza invierea noastra viitoare.
Natura trupului explica ea insasi mortalitatea sa, prin numeroasele acte de
disolutie vizibila la care trupul se supune in viata aceasta si carora le
urmeza o necontenita refacere. Sufletul insa e dinamism, e principiul personal,
e unitate concreta a actelor internationale, fara sa prezinte nici un semn de
descompunere sau de disolutie, oferind, prin facultatile sale, o imagine de
ceea ce inseamna reunirea partilor intr-un intreg armonic, cunoscut sub
denumirea de persoana. <<Persoana, este forma de exisitenta unica si
necesara a spiritului>>. Incoruptibilitatea sfintelor moaste vine astfel
sa sustina credinta ca exista o legatura speciala intre sufletul sfintului si
osemintele sale, pe care moartea nu o poate distruge, in sensul ca spiritul
acestuia nu paraseste cu desavirsire trupul, mentinind totodata in moaste o
putere dumnezeiasca, care tot prin suflet lucreaza.
Nemurirea sufletului este supravietuirea lui dupa despartirea de trup. Aceasta
supravietuire consta in continuarea vietii sale proprii, spirituale, in
pastrarea facultatilor superioare, precum si a sentimentului de raspundere.
Giulgiurile Mintuitorului sau moastele sfintilor, care ramin intacte prin
moarte, ne demostreaza, in mod analogic ca sufletul nu se descompune, in urma
desfacerii de trup, dar nici nu se nimiceste. O forta simpla si spirituala cum
e sufletul nostru, nu poate fi nici divizata si nici descompusa, decit printr-o
actiune divina nimicitoare.
Dumnezeu, insa, ne arata incoruptibilitatea sfintelor moaste, nu vrea ca
sufletul sa fie nimicit, ci il mentine in existenta in care a fost creat.
Sufletul e duhul pe care Dumnezeu l-a intiparit in materia trupului, cu ocazia
zidirii omului (cf. Facere I, 26), avind astfel in sine, prin impartasire,
trasaturile exacte ale bunatatii divine. Numai o putere infinita, egala cu
aceea de la creatie, ar putea trece faptura de la existenta la neexistenta.
Dumnezeu insa ne descopera condescenta Sa, incredintindu-ne ca nu vrea
nimicirea sufletului omenesc.
Incoruptibilitatea sfintelor moaste este, deasemena, o descoperire a
nestricaciunii pe care sfintii o cistiga prin restaurarea lor in frumusetea
dintii, odata cu dobindirea unei arvunea a invierii. Motivul pentru care omul
si-a pierdut nemurirea, iar trupul sau a devenit coruptibil, este pacatul, care
a patruns in suflet si astfel a infectat corpul cu veninul mortii.
<<Precum printr-un om a intrat pacatul in lume si prin pacat moartea, tot
asa moartea, din cauza careia toti am pacatuit, a trecut la toti
oamenii>> (Rom. V, 12). Unde stapineste pacatul, e prezenta si moartea,
caci pacatul nu este in mod simplu un rau moral, ci este revolta fapturii
impotriva Creatorului ei. In aceste conditii, intorcerea la nestricaciune, nu
sete posibila decit prin inlaturarea pacatului. Omul nu a fost creatorul lui
insusi, de aceea nu poate fi nici mintuitorul sau. In vederea dobindirii
nemuririi, <<Cuvintul trup s-a facut>>, iar izvorul puterii divine
se revarsa din nou in profunzimea naturii umane.
Mentinerea osemintelor sfintilor in stare de nestricaciune este o fagaduinta si
o garanti privitoare la marirea de care se vor bucura trupurile credinciosilor
dupa inviere. Manifestarea acestei puteri a invierii e cunoscuta credinciosilor
mai ales dupa pogorirea Sfintului Duh, cultul sfintelor moaste avind origine in
Biserica primara. Cu anticipatie, insa, aceasta putere apartinut si unei
<<biserici>> a Vechiului Testament si a fost data in mod proportional
cu revelatia graduala a Cuvintului intrupat al lui Dumnezeu.
In urma caderii in pacat, Adam este exclus din paradis, iar ingerii cu sabii de
flacari sint pusi sa-I pazeasca intrarea (Facere III, 24). Faptul pazirii
<<pomului>> semnifica ideea ca moartea il separa pe om de Dumnezeu.
Odata insa cu fagaduinta primita in protoevanghelie, in care este cuprinsa
intreaga taina a lui Hristos, primii oameni primesc si incredintarea adevarului
ca nemurirea le apartine cu anticipatie, intrucit Domnul <<va zdrobi
capul sarpelui>>. De aceasta putere s-a bucurat mai intii, Enoh (Facere
V, 24), apoi Ilie si Elisei, pentru a fi primita de catre Lazar, pe care il
inviaza Hristos. Prin moartea si invierea Sa, insa, Mintuitorul inaugureaza o
era noua, in care apar sfintele moaste ca prefiguratii ale invierii.
3. Sfintenia moastelor dovedita prin minuni.
Pastrarea in nestricaciune a osemintelor pe care le avem de la sfinti nu este
singura minune pe care ni-o transmit aceste odoare. <<Stapinul Hristos,
scrie Sfintul Ioan Damaschin, ne-a dat ca izvoare mintuitoare moastele
sfintilor, care izvorasc in multe chipuri faceri de bine si dau la iveala mir
cu bun miros. Nimeni sa nu fie necredincios! Daca prin vointa lui Dumnezeu a
izvorit in pustie apa din piatra tare (Iesire XVII, 5-6) si din falca magarului
apa pentru Samson caruia ii era sete (Judecatori XV, 19), este de necrezut ca
sa izvorasca mir bine mirosit din moastele mucenicilor? Cu nici un chip pentru
cei care cunosc puterea lui Dumnezeu si cinstea pe care o au sfintii de la
Dumnezeu>> (Dogmatica, p. 328). Cunoasterea puterii cu care sint
inzestrate sfintele moaste o aflam inca din Vechiul Testament. In cartea a
patra a Regilor citim ca, in mormintul proorocului Elisei, a fost aruncat
trupul unui om mort, dar la atingerea cu osemintele proorocului, acest mort a
capatat viata si a inviat (IV Regi XIII, 21).
Cele mai multe si mai mari minuni in legatura cu osemintele sfintilor ne sint
descoperite insa in legea harului. Asterie al Amaslei zice intr-un panegiric:
<<Foca, dupa moarte, hraneste cu mai multa imbelsugare decit hranea
odinioara Iosif Egiptul. Iosif impartea griul pe argint; Foca il da in dar
celor lipsiti>>. Ramine insa o intrebare, formulata, de asemenea, de
Sfintul Ioan Damaschin: <<Cum poate sa faca minuni un om mort? Cum dar
prin ei (prin sfinti) demonii sint pusi pe fuga, bolile sint alungate, bolnavii
se vindeca, orbii vad, leprosii se curata, ispitele si supararile se risipesc,
si se pogoara toata darea cea buna de la Tatal luminilor (Iacob I, 17) peste
cei care cer pin ei cu credinta neindoielnica? (Dogmatica, p. 329).
Lucrarile proprii ale lui Dumnezeu se numesc minuni. <<Tu este Dumnezeu
care faci minuni>> (Ps. LXXVI, 15) zice profetul David. In cazul
sfintelor moaste, minunile sint semne ale salasluirii lui Dumnezeu in ele,
dovezi ale unei prezente divine, deosebite de aceea a lucrarii creatoare si
pronietoare. Scopul minunilor savirsite prin osemintele sfintilor este
religios-moral. In vremea petrecerii Sale pe pamint, Mintuitorul urmarea sa arate,
prin minuni, ca El este cu adevarat Fiul lui Dumnezeu. <<Credeti Mie ca
Eu sint in Tatal si Tatal este in Mine; credeti cel putin pentru lucrarile
acestea>> (Ioan XIV, 11), a zis Mintuitorul, adresindu-se iudeilor care
nu credeau in divinitatea persoanei Lui. Chiar si Sfintii Apostoli s-au convins
de faptul divinitatii Mintuitorului tot prin minuni, cum a fost aceea a
prefacerii apei in vin la nunta din Cana. Scopul minunilor a fost, zice Sfintul
Evanghelist Ioan, ca oamenii sa se convinga tocmai de acest lucru: <<Si a
facut Iisus si alte semne multe inaintea ucenicilor Sai, care nu s-au scris in
cartea aceasta. Iar acestea s-au scris ca sa credeti ca Iisus este Hristos Fiul
lui Dumnezeu (Ioan XX, 30-31). Dar Mintuitorul, in vederea dovedirii dumnezeirii
Sale, nu limiteza savirsirea minunilor la vremea si la persoana Sa:
<<Adevarat, adevarat va spun, ca cine crede in Mine, va face si el
lucrurile pe care le fac Eu>> (Ioan XIV, 12). Scopul minunilor ramine
insa acelasi: <<Orice veti cere in numele Meu, voi face, pentru ca Tatal
sa fie preamarit in Fiul>> (Ioan XIV, 13).
Infaptuirea unor lucruri minunate prin mijlocirea Sfintelor moaste trebuie
vazuta prin credinta ca exista o legatura speciala intre sufletul unui sfint si
osemintele lui, pe care moartea nu o poate distruge, in sensul ca spiritul
acestuia nu paraseste cu desavirsire trupul, mentinind astfel in moaste o
putere dumnezeiasca. Credinta ca sfintii ramin prin aceasta harisma in
osemintele lor, prelungind in ele o prezenta a lor in duh, ii face pe credinciosi
sa se simta in legatura personala cu ei si prin ei cu Hristos. Cinstirea
moastelor trece de la ele la persoana sfintilor, ca si in cazul icoane, iar de
la persoana unui sfint trece la Hristos, care savirseste prin moaste minuni.
Astfel, sfintele moaste se dovedesc a fi un loc in care Hristos este prezent in har intr-un fel deosebit de <<aparitia>> Lui in icoane care il reprezinta pe El. In moaste nu exista chipul lui Hristos, ci Hristos este in mod minunat prezent in materia ramasitelor pamintesti ale sfintilor. Multi oameni s-au vindecat numai prin atingerea de stergarele si de trpul Sfintului Apostol Pavel (Fapte XIX, 11-12), sau prin trecerea umbrei Sfintului Apostol petru peste ei (Fapte V, 15), dar mai multi prin atingerea de moastele martirilor si ale sfintilor, in curgerea vremii, de la Hristos si pina astazi.
4. Sensul cinstirii sfintelor moaste.
Mijlocitori si protectori ai nostri in ceruri, sfintii sint madulare vii si
active ale Bisericii lui Hristos, care cuprinde in sinul ei deopotriva pe cei
ce sint in viata si pe cei ce au adormit. E vorba despre un adevar pe care
Sfintul Apostol Pavel ii exprima prin ideea ca Biserica este <<trupul lui
Hristos>>, iar cei care se mintuiesc in ea dobindesc puterea si viata lui
Hristos. Sintem madulare ale lui Hristos Iisus (I Cor. VI. 15), nu numai cu
sufletul, ci si cu trupul (I Cor. VI, 19). <<Voi sinteti trupul lui
Hristos si madulare in parte>> (I Cor. XII, 27; Efes. V, 30). Aceste
madulare sint unite, solidare impreuna-traitoare in una si aceeasi realitate
spirituala. Prezenta nemijlocita a lui Hristos face din Biserica o comunitate
religioasa, intrucit ea devine, prin dumnezeirea Capului ei, ca si prin
calitatea si chemarea membrilor ei, o comuniune a sfintilor. Prin invierea lui
Hristos, moartea si-a pierdut suprematia sa asupra celor ce sint incorporati
<<in El>>.
Ea nu-I poate separa de Dumnezeu, dupa cum nu-I poate separa unii fata de
altii. Sfintii sint madularele lui Hristos invesnicite. Legatura lor cu
Biserica luptatoare poarta uneori pecetea unei consacrari divine:
incoruptibilitatea sfintelor lor oseminte.
Intreaga cinstire acordata sfintelor moaste se indreapta spre Dumnezeu, prin al
carui har sfintii s-au ostenit si s-au jertfit, s-au aratat biruitori asupra
pacatului si s-au impodobit viata cu virtuti alese. Venerarea adusa sfintilor,
cinstind osemintele lor, precum si indreptarea rugaciunilor pe care
credinciosii le fac catre sfinti ca spre unii care au putere sa mijloceasca
pentru lume, devin simboluri ale cinstirii insasi pe care Biserica o depune in
fata lui Dumnezeu. Astfel, in Apocalipsa avem imaginea cununilor pe care cite
24 de batrini le aruncau inaintea tronului dumnezeiesc: <<Atunci cei 24
de batrini cadeau inaintea Ceului ce sade pe scaun si inchinau Celui ce este viu
in vecii vecilor, aruncind cununile lor, ianintea tronului si zicind: Vrednic
este Doamne si Dumnezeul nostru sa primesti slava si cinstea si puterea>>
(Apoc. IV, 10-11). In acest fel, cinstirea sfintilor, in Biserica, arata cum,
prin minunea incoruptibilitatii moastelor. Dumnezeu insusi se proslaveste intru
ei.
Cinstirea adusa sfintilor, in raport cu inchinarea adusa lui Dumnezeu, este
numai relativa si plina de evlavie. Biserica nu aduce pentru sfinti jertfa si
nici nu le acorda inchinare dumnezeiasca, ci un cult de iubire si respect ca
unora ce sint daruiti de Dumnezeu cu fericirea de a fi slujitori si casnici ai
Sai. In schimb, insa, considera osemintele lor un altar de jertfa. Nu fara o
profunda semnificatie, in Biserica primara, Sfinta Liturghie era savirsita pe
mormintele martirilor, iar in continuare, aceasta dumnezeiasca slujba nu se
poate oficia fara antimisul in care se gasesc parti din sfintele moaste.
<<Daca Hristos intr-adevar se poate vedea si pipai undeva in lumea
aceasta in carne si oase, apoi aceasta se poate in sfintele moaste>>,
zice Nicolae Cabasila. <<La urma urmei, aceste moaste sint biserica
adevarata si altarul cel adevarat, zidirea nu-I decit o imitare>> (Despre
viata in Hristos, Sibiu, 1940, p. 131).
In cinstirea sfintelor moaste, la altar avem cea mai evidenta si sigura dovada
ca Biserica Ortodoxa nu a confundat niciodata slujirea si adorarea cuvenita lui
Dumnezeu, cu cinstirea pe care ea o acorda sfintilor, tocmai pentru ca le-a
trait pe amindoua intr-o legatura organica. Cinstirea sfintilor este expresia
graitoare a unitatii de traire a Bisericii luptatoare cu ce triumfatoare, care
impreuna formeaza un singur <<trup>> al carui cap este Hristos si a
carei viata este Sfintul Duh. Prezenta si lucrarea Duhului se descopera in bogatia
de minuni care izvorasc din viata tainica a sfintelor moaste si constituie
temeiul inchinarii noastre inaintea lor.
Pr. Conf. Ilie Moldovan,